Blog Post

Girne’de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Tarih Öğretmenlerine Yönelik Tarih Eğitimi Çalıştayı Düzenlendi

Girne’de Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Tarih Öğretmenlerine Yönelik Tarih Eğitimi Çalıştayı Düzenlendi

Türk Tarih Kurumu ile KKTC Millî Eğitim Bakanlığı Genel Ortaöğretim Dairesi iş birliğiyle Girne’de “Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Tarih Öğretmenlerine Yönelik Tarih Eğitimi Çalıştayı” düzenlendi.

Çalıştay 27-28 Şubat 2024 tarihlerinde KKTC Millî Eğitim Bakanı Nazım Çavuşoğlu, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanı BE Prof. Dr. Derya Örs, Türk Tarih Kurumu Başkanı Prof. Dr. Yüksel Özgen, Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanı Prof. Dr. Uğur Ünal, KKTC Millî Eğitim Bakanlığı Genel Ortaöğretim Dairesi Müdürü Cengiz Topel Uzun, akademisyenler ve KKTC’de görev yapan tarih öğretmenlerinin katılımıyla gerçekleşti.

Etkinliğin açış konuşmasını yapan Millî Eğitim Bakanlığı Genel Ortaöğretim Dairesi Müdürü Nazım Çavuşoğlu, Atatürk’ün “Öğretmenler, yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” sözüne atıfta bulunarak nesilleri geleceğe taşıma görevinin öğretmenlerde olduğunun altını çizdi. “Tarih bilmeyen bir nesil yetiştirirsek varlığımızı korumamız mümkün değildir. Dilimizi, kültürümüzü koruyacak nesilleri geleceğe taşımak bizim görevimizdir.” ifadelerini kullanan Çavuşoğlu, “Sizlerden tarihi anlatmaktan ziyade öğretmenizi istiyoruz” dedi.  Kıbrıs’ın etkileşime ihtiyaç duyduğunu ifade eden Bakan Çavuşoğlu, öğretmenlerin Türkiye’deki meslektaşları ile bir araya gelmelerinin motivasyonlarını artıracağını sözlerine ekledi.

Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanı Büyükelçi Prof. Dr. Derya Örs ise Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ile eşitlik ve ortak içinde hareket etmekte olduğunu ifade etti. Türkiye’nin KKTC’nin uluslararası platformlardaki haklarını her alanda savunacağını dile getiren Örs, “Türkiye tarafından düzenlenen barış harekâtının ardından kurulan ve millî bir devlet haline gelen KKTC’nin gelişimini tamamlaması ve uluslararası alanda hak ettiği yerine kavuşması için bizler de kurumlar olarak katkı sağlamaya çalışıyoruz” şeklinde konuştu. Türk tarihinin Avrupa’dan Afrika’ya yayılan, dünyanın 3 büyük ana kıtasına temas etmiş, sadece Anadolu coğrafyasına değil dünya tarihinin büyük kısmına dokunmuş, insanlık tarihin en önemli parçalarından birisi olduğunu söyleyen Örs, “Bu tarihi anlatma mesuliyeti zaman zaman omuzlarımıza ağırlık yapsa da bunun doğru anlaşılması için emek göstermeye devam edeceğiz.” şeklinde konuştu. “Öğretirken öğrenmekten hiçbir zaman geri durmamak gerekir. Yeni bir şey öğrenmeden geçen her gün zayi olmuş demektir.” ifadelerini kullanan Örs, “Sadece okumakla yetinmeyip okuduklarımız üzerine düşünmeye ve dünyada yaşanan olaylarla eşleştirerek bizi nasıl bir dünyanın ve geleceğin beklediğine dair senaryoları planlamak zorundayız.” dedi.

Türk Tarih Kurumu Başkanı Prof. Dr. Yüksel Özgen ise Türk Tarih Kurumunun, tarih öğretmenleriyle birlikte çalışmasının kurumun geleneğinde olduğunu belirtti. Kurumun 1932 yılında düzenlenen ilk kongresini tarih öğretmenleriyle gerçekleştirdiğine atıfta bulunan Özgen, “Böyle bir geleneğin temsilcisi olan Kurumumuz öğretmenlerle irtibatını yeniden kuvvetlendirerek tarih başta olmak üzere sosyal bilimler alanından öğretmenlerle bir araya gelmektedir.” dedi. Bu toplantıların kültür vizyonu ve değerleri aktarmak için önemli olduğunun altını çizen Özgen, çalıştayın KKTC’de yapılmasının ayrıca önemli olduğunu, Kıbrıs’ta Türklük bilincinin gelecek nesillere aktarılmasında öğretmenlere önemli görevler düştüğünü de sözlerine ekledi.

Genel Ortaöğretim Dairesi Müdürü Cengiz Topel Uzun ise, Atatürk’ün kurduğu Türk Tarih Kurumunun engin bilgisinden faydalanmaktan ve ortak çalışmalar yürütmekten duyduğu gururu dile getirdi. İnsanların, toplumların ve devletlerin ilerlemesi için tarihe bakılması gerektiğini anlatan Uzun, tarih öğretmenlerinin gerçekleri gelecek nesillere aktarmak gibi çok önemli bir misyonu olduğunu söyledi.

İki gün boyunca “Türk Arşivlerinin Tarih Eğitimindeki Yeri” ve “Türk Kütüphaneciliğinin Tarih Eğitimindeki”, “Tarih Öğretimi ve Tarih Bilinci”, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Birlikte Yaşama Kültürü” ve “Boşnak Tarih Eğitiminde Soykırım Hafızası” konularında sunumların yapıldığı çalıştay, değerlendirme oturumuyla sona erdi.